čtvrtek 10. května 2018

Vanesa oslavila 2. narozeniny

První narozeniny jsme slavili s babičkami, druhé s naší mexickou rodinou přátel. Využila jsem této příležitosti, abych 1) na oplátku pozvala naše přátelé, 2) oznámila jim konec našeho pobytu a 3) sdílela s nimi radostnou novinu očekávání dalšího potomka.


Vyzkoušela jsem si, jaké to je připravit fancy mexickou oslavu narozenin. Na druhou stranu jsem to až zas tak mexické nechtěla - nepřišla jsem na chuť hlavnímu bodu narozeninových oslav - piňatám. Piňata je papírová věc, tradičně ve tvaru koule s hroty, ale může mít jakýkoliv tvar, třeba oblíbené kreslené postavičky, kytičky, autíčka atd. Většinou je to moc pěkný výtvor. Nasypou se do toho bonbóny, lízátka, sladkosti všeho druhu a děti se střídají a mají to rozbít tyčí, aby se sladkosti vysypaly. Dospělý ještě může tahat za šňůru, na které piňata visí a hýbat s ní tak, aby se šikovným hůře trefovalo. 1) Nerada rozbíjím krásné věci, a myslím, že i Vanese by to bylo líto. 2) Nelíbí se mi, že děti použijí násilí k tomu, aby se dostali ke sladkostem. 3) A nelíbí se mi, že tady jedí děti tolik sladkostí. Z každé oslavy si přineseme pytlíček posbíraných bonbónů, který doma schovám a následuje boj o příděl. Ne, děkuji. Takže naše oslava byla bez piňaty.


Klasická mexická oslava střední vrstvy by se dělala doma na dvorku, nebo v parku na hřišti. Pozvali by se kamarádi, přinesl dort, možná objednal stánek s tacos, a na stromě by visela piňata. Jenže my bydlíme v San Pedro, tady se dělají větší oslavy, maminy se předhánějí, kdo bude mít lepší fiestu. Většina oslav se odehrává v pronajatém Salón de fiestas - herně pro tento účel pronajímané. Stačí si vybrat hernu a zaškrtat, který servis si objednávám. Pronájem herny plné skluzavek, bazénků s míčky, trampolín, houpaček, domečků, autíček, nafukovacích hradů atd. na 3 h je tak za 5000 pesos/Kč. Počítá se s občerstvením pro 40, 60, 80, 100, 120... osob, dort, výzdoba, hudba, fotograf, zábavní program - show. Většinou se objedná příchod oblíbených postaviček (stylu Mickey Mouse), dospěláci se oblíknou do obřích plyšových kostýmů a děti se s nimi fotí. Jenže jsou tak obří a nemotorní, že se jich malé děti bojí. Alternativou je loutkové představení. Jenže většina se jich odehrává v divadélku - krabici, kde loutky akorát poskakují, protože nemají prostor, aby někam šly. To všechno navýší cenu na 11 - 18 000 pesos/Kč. Uf.


Nemám ráda ani Salones de fiestas. Jsou většinou tmavé, bez oken, zatuchlé, klimatizované, hračky jsou ohrané a špinavé. Takže jsem hledala nějaký kompromis, který by mi ušetřil trochu práce - třeba s občerstvením. Chtěla jsem to mít alespoň částečně venku. Chtěla jsem objednat loutky, protože Vanesa miluje seriál Máša a medvěd, a našla jsem loutkáře, kteří hrají bez divadýlka a interagují s dětmi. Takže mým dárkem byl příchod Máši na oslavu. Loutkáři potřebovali elektriku pro zapojení reproduktoru, a v našem parku třeba veřejná zásuvka není. Takže parky jsem zavrhla též. Hledala jsem restauraci, a vlastně znám jen jednu, která má dětskou herničku a zahrádku - Pispi and Mau. Je to blízko, Vanesa si tam ráda chodí hrát s kuchyňkou, já si tam ráda chodím sednou ven na kávičku. Klaplo to. Nabídli mi servis za 270 pesos/Kč na dospělého a 200 pesos/Kč na dítě. V ceně byla rezervace/pronájem celé restaurace na 3 h, dort a základní výzdoba stolů. Celkem se to ale pro 20 dospělých a 30 dětí vyšplhalo též na 12 000 pesos/Kč. Loutkáři mě vyšli na 2800 pesos/Kč za 50 min program - představení prokládané aktivitami, kdy děti tancovali s loutkami, mohli si je půjčit a vodit je, drželi provaz, po kterém loutky chodily jako v cirkuse atd. I během představení loutky chodily k dětem, třásli jim rukou, nebo je hladily. Dětem se to moc líbilo, Vanesa byla z Máši unesená. A jednu malou loutku dostala jako dárek.


Sama jsem si připravila hudbu, pozvánky, program a drobnou výzdobu: nápis VANESA, fotky s přáteli na šňůře viseli na zelené stěně venku, kde jsme se fotili, zapichovací kolečka se samolepkou Máši, balónky, květiny, dekoraci na stoly, omalovánky a barvičky, dáreček s Kinder čokoládou, bublifukem a foukačkou dostávali už při příchodu, ne při odchodu. Při odchodu se hosté podepisovali s věnováním do knížky a maminy si odnášely květinu ke dni matek, který tu vychází též na 10. 5.



Řekla bych, že oslava se povedla, alespoň vše proběhlo dle mých představ.
Kupodivu mexický servis byl bez problému, naopak velice vstřícný.

1 komentář: