sobota 5. září 2009

Temascal - tradiční mexický obřad v sauně

Během víkendu nejvyššího pracovního nasazení před odevzdáním ateliéru jsem se rozhodla, že si zasloužím relaxační sobotní večer. Jenže jsem netušila, co to znamená Temascal...
Když jsme sjeli autem z dálnice na prašnou cestu a ponořili se mezi pole opuncií a kukuřice, začala jsem tušit, že má představa o tom, co mě čeká, byla naprosto mylná. Instrukce zněly tak, že si mám vzít plavky, větší šátek nebo sukni a ručník. Jediné, co jsem věděla o místě kam jdeme bylo, že tam bude jeskyně – sauna s horkými kameny a nějaký kouzelník/šaman. Čím dále jsme se nořili do země nikoho, tím více se rozplývala představa podobná termálním lázním. Mezi kaktusy jsme potkali chlápka s obrovskou mačetou – to je tady prý normální… Mé obavy narůstaly jako exponenciální křivka, protože jsme najednou parkovali u chýše se slámovou střechou – přístřešek pro venkovní akce. Obydlí, které stálo opodál ve mně vyvolávalo pocit silné nedůvěry, protože to vypadalo jako pár nedostavěných zdí, nevěřila jsem, že uvnitř je místnost, ale byla. Zde, naprosto opuštěně, bez vody a elektřiny žije Margarito.

Sjelo se sem na rituál tak 12 lidí. Nejprve proběhl rituál venku před saunou, pozdravení 4 světových stran, očista kouřem - proto ta sukně, aby se jim kouř dostal mezi nohy... pak jsme vlezli do temazcalu - polokoule z větví přikrytá kůžemi a dekami. Posadili jsme se kolem jámy uprostřed, do které postupně přibývaly lávové kameny vytažené z ohniště venku. Šaman bubnoval, celou dobu něco říkal, nerozuměla jsem dobře tomu co. V jeden moment jsem musela říct, proč tu jsem, vždycky mi to dá práci vymyslet, co řeknu. Ale nezkazila jsem to. Pak už si jen vybavuji list aloe vera, který jsme rozevřeli a otírali jsme si jím celé tělo. Bylo to lepkavé... Potila jsem se hrozně, špatně se mi dýchalo. Dveře sauny se otevíraly 4x, ale pokud by někdo vyšel, již se nesměl vrátit. Myslím, že jedna žena to vzdala a vylezla. Dovnitř vždy přišla trocha vzduchu, ale v zápětí též další várka kamenů. Zážitek to byl silný, tak silný, že si z toho opravdu moc nepamatuji.

Když jsme po ukončení obřadu vylezli, omyli jsme se a dostali jsme ovocný nápoj.

1 komentář: